– Poczytaj mi mamo

U wielu dzieci już w wieku przedszkolnym można zauważyć występowanie ryzyka tzw. dysleksji rozwojowej, czyli specyficznych trudności w nauce czytania i pisania. Rodzice pracując z dzieckiem w domu mogą w znacznym stopniu zmniejszyć występowanie tego problemu. Bardzo ważną rolę pełni tu książka – jak najwcześniejszy i jak najczęstszy z nią kontakt.

Badania naukowe potwierdzają, że głośne czytanie dziecku:

  • buduje mocną więź między dorosłym i dzieckiem
  • zapewnia emocjonalny rozwój dziecka
  • rozwija język, pamięć i wyobraźnię
  • uczy myślenia, poprawia koncentrację
  • wzmacnia poczucie własnej wartości dziecka
  • poszerza wiedzę ogólną
  • ułatwia naukę, pomaga odnieść sukces w szkole
  • uczy wartości moralnych, pomaga w wychowaniu
  • zapobiega uzależnieniu od telewizji i komputerów
  • chroni przed zagrożeniami ze strony masowej kultury
  • kształtuje nawyk czytania i zdobywania wiedzy na całe życie.

Kontakt z literaturą, jeśli jest dostatecznie żywy głęboko rozwija osobowość dziecka. Kiedy Dziecko słucha ciekawej książki , przeżywa losy bohaterów, uczy się oceniać postępowanie książkowych postaci, odróżniać to co jest dobre od tego co jest złe. Głośne czytanie małemu dziecku otwiera bogate źródło dziedzictwa kulturowego a tym samym warunkuje wszechstronny rozwój. Mobilizuje dziecko do działania , odkrywania, przeżywania i tworzenia.

Czytać można dzieciom w każdym wieku.

  • Czytanie na głos niemowlęciu stymuluje rozwój jego mózgu i buduje trwałe skojarzenia czytania z przyjemnością, poczuciem bezpieczeństwa i więzi.
  • Roczne dziecko chętnie wsłuchuje się w krótkie wierszyki, bajki i rymowanki.
  • Przedszkolak  śledzi treść baśni.
  • Jakie książeczki są najlepsze dla dzieci?
  • Dla najmłodszych niemowląt – książeczki zabawki z grubego papieru albo plastiku. Można je nie tylko oglądać, ale także gryźć i bawić się nimi. Czytanie na głos niemowlęciu stymuluje rozwój jego mózgu i buduje trwałe skojarzenia czytania z przyjemnością, poczuciem bezpieczeństwa i więzi.
  • Roczne dziecko chętnie wsłuchuje się w krótkie wierszyki, bajki i rymowanki.
  • Dwu i trzylatki najlepiej odbierają krótkie i proste teksty z interesującymi ilustracjami, nie zawierające jednak zbyt wielu szczegółów, bo dziecko może się w nich zgubić.
  • Dla młodszych przedszkolaków (trzy-czterolatków) najodpowiedniejsze będą wiersze, krótkie bajki, baśnie a dla starszych także baśnie, w tym ludowe i polskie, ale również książeczki opowiadające o dzieciach, np.: seria „Dzieci z Bullerbyn”, „O Kubusiu Puchatku i jego chatce”. „Alicja w krainie czarów”, „Piotruś Pan”, „Pinokio”, „Muminki” itd.

Sześcio i siedmiolatkom warto pokazywać literki, utrwalać znajomość ich nazw, zachęcać by w czasie wspólnej lektury sami próbowali czytać choćby pojedyncze wyrazy. Ważne jest, by dobierać teksty pisane poprawnym, prostym i barwnym językiem.

  • Czytanie dziecku jest bardzo ważne – ma ogromną rolę terapeutyczną. Buduje i wzmacnia więzi emocjonalne między rodzicami a dzieckiem, kształtuje dziecięcą wyobraźnię, bawi i uczy. Książka może być prawdziwym przyjacielem dziecka, zgodnie ze znanym powiedzenie
  • „Książki to najlepsi przyjaciele,
  • nie zawiodą, nie zdradzą, a nauczą wiele.”
  •  Słuchając głosu czytającego rodzica, dziecko wyobraża sobie to co dzieje się w książce – dlatego dziecko uczy się wybierać wartości (gani wilka i pochwala postawę myśliwego w bajce o Czerwonym Kapturku). Pełni to dużą rolę wychowawczą. Książki pozwalają dziecku wkroczyć w zaczarowany świat, oderwać się od rzeczywistości, uwierzyć w siłę dobra. Kontakt dziecka z książką już we wczesnym okresie jego życia wyrabia nawyk czytania, uczy odbioru literatury, rozbudza ciekawość świata i pomaga zrozumieć siebie i otoczenie. U dzieci, które mają kontakt z książką od wczesnego dzieciństwa znacznie rzadziej występują w nauce szkolnej problemy dyslektyczne. Głośne czytanie dziecku i zachęcanie do samodzielnego czytania, jest jedną z najlepszych inwestycji w pomyślną przyszłość dziecka.

Żadna bajka, film, gra w komputerze nie zastąpi czytania!

Back to top